Melahirkan Normal Tidak Menakutkan, Bagaimana!  Inilah Proses dan Peringkat

Melahirkan Normal Tidak Menakutkan, Bagaimana! Inilah Proses dan Peringkat

Anonim

Melahirkan normal adalah ideal untuk ramai wanita yang mengandung. Walau bagaimanapun, bagi anda yang mengandung anak pertama anda, melahirkan biasanya melalui faraj biasanya berasa sedikit menakutkan. Sebenarnya anda tidak perlu risau. Kerana, ketika menuju kelahiran, tubuh wanita secara semula jadi akan memberikan jalan keluar untuk kelahiran bayi. Sekarang, untuk menjadi lebih berani dan bersedia menghadapi kelahiran, ketahui siri proses kelahiran normal sebelum masa sebenar tiba.

Apakah tanda-tanda ketika kelahiran normal akan tiba?

Melahirkan normal adalah proses apabila seorang wanita mengusir janin yang telah berkembang dalam rahimnya melalui pembukaan faraj. Biasanya, proses kelahiran normal ini akan berlaku pada usia 40 minggu.

Oleh itu, apabila memasuki akhir kehamilan, iaitu pada trimester ketiga, doktor anda biasanya menasihatkan anda supaya lebih berhati-hati dan sensitif terhadap tanda-tanda melahirkan anak.

Tanda bahawa proses melahirkan normal bagi setiap wanita boleh berbeza dari satu sama lain. Walau bagaimanapun, secara umum ciri-ciri berikut adalah berbeza apabila buruh sedang menghampiri:

1. Kedudukan bayi berubah

Pada masa penghantaran datang, biasanya kedudukan bayi dalam rahim akan berubah. Bayi akan memutarkan kedudukan kepala yang di atas dan kaki di bawah, sebaliknya.

Perubahan kedudukan kepala yang menjadi di bawah dan kaki di atas bertujuan untuk memudahkannya semasa proses penghantaran biasa nanti. Berbanding dengan kedudukan terdahulu, perubahan ini akan memudahkan anda bernafas.

Kerana tekanan pada diafragma tidak sekuat sebelumnya. Walau bagaimanapun, perubahan dalam keadaan kedudukan bayi pada peningkatan tekanan pada rahim kencing. Anda boleh pergi ke bilik mandi dengan kerap untuk buang air kecil. Di samping itu, lebih dekat dengan masa kelahiran, kepala bayi akan mula memasuki pintu atas pelvis anda.

2. penipisan serviks

Memasuki trimester akhir kehamilan, biasanya serviks (serviks) mula mengalami regangan dan penipisan. Ini adalah tanda bahawa bahagian bawah uterus sedang bersedia untuk melalui proses melahirkan secara normal.

Kerana yang lebih tipis serviks, keupayaan untuk membuka semasa melahirkan normal akan lebih luas dan lebih besar. Akibatnya, proses melahirkan melalui vagina anda akan menjadi lebih lancar.

3. Pembukaan servikal

Selain mengalami penipisan dan regangan, serviks (serviks) juga akan semakin terbuka dalam beberapa minggu terakhir atau hari kehamilan. Seperti yang dijelaskan sebelum ini, pembesaran serviks ini akan berguna sebagai persiapan pranatal.

Pelebaran atau "pembukaan" leher rahim biasanya boleh diukur dengan memasukkan jari. Semasa pemeriksaan pelvis, terutama beberapa jam menerangkan proses buruh, satu jari pada satu masa akan dimasukkan ke dalam serviks.

Matlamatnya adalah untuk mengukur sejauh mana serviks terbuka. Apabila 10 jari boleh dimasukkan atau kira-kira 10 sentimeter (cm), bayi bersedia untuk keluar melalui proses kelahiran normal.

4. pecah cecair amniotik

Pecah cecair amniotik adalah salah satu daripada pelbagai tanda-tanda melahirkan anak yang mudah direalisasikan kerana dirasakan secara langsung. Walaupun demikian, ternyata tidak semua wanita akan mengalami ini.

Pecah cecair amniotik selalunya sukar dibezakan daripada pembuangan air kencing. Jika membran anda pecah, mereka biasanya tidak berbau seperti air kencing, dan keluar seperti tetesan air berterusan. Walau bagaimanapun, ia boleh tiba-tiba semburan.

Di samping itu, pelepasan cecair amniotik juga biasanya tidak dapat dipertahankan seperti kita memegang air kencing. Jika tanda-tanda ini muncul, berjumpa dengan doktor dengan segera supaya mereka dapat dirawat dengan cepat dan sesuai.

5. Penguncupan yang kuat dan teratur muncul

Beberapa kali sebelum masa penghantaran, anda mungkin merasakan rupa kontraksi. Ia hanya bahawa kontraksi ini biasanya muncul dalam corak yang tidak teratur, alias hilang dan timbul.

Secara umum, kontraksi akan membuat perut berasa susah. Walau bagaimanapun, kontraksi yang berlaku pada setiap badan wanita boleh berbeza-beza dan tidak selalunya sama.

Kontraksi yang menunjukkan bahawa bayi sudah bersedia dilahirkan iaitu ketika sensasi terasa sangat kuat, teratur, dan tidak hilang.

Anda akan mengalami rasa sakit atau ketidakselesaan di bahagian belakang dan abdomen yang lebih rendah, yang juga disertai tekanan pada pelvis. Pergerakan penguncupan nampaknya menyebar seperti gelombang dari bahagian atas rahim hingga panjang.

Ia mungkin berasa seperti kekejangan semasa haid, tetapi pada tahap yang lebih besar dan lebih kuat. Tidak seperti kontraksi buruh palsu, kontraksi buruh sebenar tidak akan hilang apabila anda menukar kedudukan, berehat, atau pergi berjalan kaki.

Apakah tahap-tahap semasa proses kelahiran normal?

Melahirkan anak, termasuk kaedah biasa atau melalui faraj, adalah pengalaman yang unik dan menarik. Sama ada untuk kali pertama anda akan menjalaninya, atau telah melahirkan beberapa kali.

Apabila umur rahim adalah dekat dengan masa penghantaran, anda dan orang-orang di sekeliling anda akan bersedia untuk menunggu masa penghantaran yang sebenar.

Anda benar-benar tidak dapat meramalkan ketika tepat hari kerja akan tiba. Tetapi sekurang-kurangnya, anda boleh mengetahui gambar semasa proses penghantaran biasa.

Jangan risau Sebabnya, badan mempunyai keupayaan semula jadi untuk memberikan jalan keluar untuk bayi sebelum masa penghantaran. Otot di sekitar pintu keluar bayi biasanya meregangkan dan melebar, supaya bayi mudah lulus semasa melahirkan normal.

Terdapat 3 peringkat dalam proses penghantaran vagina. Dengan mengetahui langkah demi langkah ini, ia dijangka menjadikan anda jauh lebih siap dan matang apabila tiba masanya.

1. Tahap pertama memberi kelahiran secara normal

Peringkat pertama dalam buruh normal bermula apabila anda merasakan penampilan kontraksi secara teratur, sehingga membuat serviks terbuka. Dibandingkan dengan peringkat lain, peringkat pertama ini cenderung mengambil masa yang paling lama dan paling lama.

Tahap pertama buruh dibagi menjadi 3 fase utama, yaitu:

Fasa laten (permulaan)

Dalam peringkat laten atau awal buruh, kontraksi kelihatan berbeza dan boleh berkisar dari ringan hingga kuat. Malah, kontraksi juga boleh kelihatan tidak teratur.

Pada peringkat awal, pengecutan akan mencetuskan penipisan dan meluaskan serviks (serviks) kira-kira 3-4 cm. Keadaan ini boleh bermula dari beberapa hari atau jam sebelum melahirkan secara normal.

Tempoh masa fasa awal ini tidak dapat diramal, boleh berlaku sekitar 8-12 jam. Walau bagaimanapun, jangka masa tidak mutlak. Kadang-kadang ia boleh berlaku dengan cepat, kadang-kadang ia boleh cukup lama untuk bergerak ke fasa seterusnya.

Jika kontraksi yang muncul tidak lagi hilang dan timbul, tetapi berasa teratur, segera berjumpa dengan doktor. Dokter kemudian akan melakukan pemeriksaan pelvik, untuk mengetahui sejauh mana keadaan serviks untuk buruh.

Walau bagaimanapun, sebenarnya anda masih boleh berehat dan menjadi lebih santai di rumah. Cuba kekal tenang dan santai semasa fasa ini.

Untuk menjadikan tubuh berasa lebih selesa, cuba kekal aktif. Ini bertujuan untuk membantu meluaskan serviks supaya proses kelahiran lebih mudah, seperti:

  • Ambil jalan santai.
  • Dengar muzik yang menyenangkan.
  • Lakukan teknik pernafasan atau relaksasi.
  • Meletakkan badan dalam kedudukan yang selesa apabila duduk, berbaring, atau tidur.

Juga pastikan anda masih memenuhi keperluan tenaga badan dan pengambilan cecair yang mencukupi.

Fasa aktif

Memasuki fasa aktif, serviks atau serviks akan terbuka walaupun lebih luas. Jika sebelum ini hanya kira-kira 3-4 cm, kini serviks boleh melebar kira-kira 4-7 cm. Satu faktor ialah kekuatan penguncupan dalam fasa ini juga meningkat.

Selain sensasi kontraksi yang semakin kuat, gejala lain semasa fasa ini boleh termasuk sakit belakang, kekejangan, dan pendarahan. Kemungkinan anda juga akan berasa seperti air menetes kerana membran pecah.

Tempoh fasa aktif biasanya berlangsung sekitar 3-5 jam. Sekiranya anda masih di rumah atau belum melawat doktor, dalam keadaan ini, anda dinasihatkan supaya pergi ke hospital dengan segera.

Dokter kemudian akan melakukan ujian pelvis untuk mengetahui sejauh mana serviks terbuka. Dengan cara itu, masa penghantaran biasa boleh diramalkan dengan serta-merta.

Fasa peralihan

Selepas membuatnya melalui fasa awal dan aktif, anda kini berada dalam fasa peralihan. Semasa fasa peralihan, kini serviks telah dibuka sepenuhnya sehingga 10 cm, yang boleh dimasukkan kira-kira 10 jari.

Tidak seperti dua fasa terdahulu, dalam fasa peralihan ini kekuatan penguncupan akan meningkat dengan cepat sehingga rasanya sangat hebat, kuat, dan menyakitkan. Kekerapan kontraksi juga terasa sengit, yang boleh muncul setiap 30 saat hingga 4 minit sekali dan berlangsung selama 60-90 saat.

Fasa transi biasanya berlangsung selama kira-kira 30 minit sehingga 2 jam.

2. Tahap kedua memberi kelahiran secara normal

Apabila doktor mengisytiharkan pembukaan serviks ke-10, tanda bahawa anda sudah bersedia menjalani proses kelahiran normal. Sesetengah wanita sering mengalami keinginan untuk menolak, kerana seperti ada sesuatu di dalam badan untuk keluar.

Sebelum keinginan untuk menolak benar-benar timbul, kesan penguncupan yang kuat sepatutnya telah menolak kedudukan bayi. Kepala bayi biasanya sudah berada di posisi yang cukup rendah alias sangat siap untuk keluar melalui vagina.

Apabila serviks dibuka sepenuhnya, doktor biasanya mengesyorkan supaya anda menolak. Kemudian badan bayi akan bergerak ke arah vagina yang merupakan saluran kelahiran bayi.

Proses penangkapan semasa kelahiran normal bertujuan untuk mendorong bayi keluar. Rasanya sama apabila anda mahu buang air besar, tetapi dengan kekuatan yang jauh lebih besar.

Semasa proses ini, anda akan merasa seperti ada tekanan dari kepala bayi yang menolak tubuhnya. Ini mencetuskan penguncupan yang cukup kuat untuk membuat anda cuba menolak.

Adalah penting untuk mengawal nafas semasa anda menolak. Doktor dan pasukan perubatan yang membantu buruh anda, biasanya akan memberi arahan apabila anda perlu bernafas dan bila membuangnya.

Kadang-kadang mungkin pada akhir penguncupan, jalan keluar bayi anda tidak selalu lancar. Walau bagaimanapun, jangan berkecil hati. Cuba untuk bertenang, teruskan menolak, dan ikuti arahan yang diberikan oleh doktor.

Berapa lama peringkat kedua ini?

Tempoh masa proses kelahiran normal ini boleh berbeza-beza, mulai dari beberapa minit hingga jam. Jika ini adalah kali pertama anda melahirkan, proses penghantaran vagina ini boleh mengambil masa kira-kira 3 jam.

Sementara itu, bagi anda yang telah melalui proses ini sebelum ini, biasanya boleh berlangsung selama 2 jam. Walau bagaimanapun, sekali lagi, kali ini bergantung kepada keadaan badan setiap ibu.

Bagaimanakah tahap ini akan berakhir?

Apabila kepala bayi anda mula menyentuh vagina, doktor anda akan melihat kepala bayi dan meminta anda berhenti menolak dan bernafas. Ini akan memberikan masa untuk otot-otot perineal (otot antara vagina dan dubur) untuk menghulurkan, supaya kemudian anda akan melahirkan perlahan-lahan.

Kadang-kadang, doktor juga boleh melakukan episiotomi untuk mempercepat perjalanan kelahiran. Episiotomi adalah pembedahan kecil di mana kulit dan otot perineum dikurangkan untuk meluaskan vagina, menjadikan bayi lebih mudah melarikan diri ketika dilahirkan.

Agar tidak berasa sakit, anda akan diberikan anestesia tempatan. Selepas bayi dilahirkan, hirisan ini akan dijahit semula.

3. Peringkat ketiga memberi kelahiran secara normal

Pelepasan dan kebahagiaan semata-mata mungkin tidak cukup untuk mengekspresikan emosi setelah berjaya menyampaikan bayi normal. Walau bagaimanapun, perjuangan anda tidak selesai di sini.

Sekarang, anda sedang memasuki peringkat akhir buruh, di mana anda masih perlu cuba untuk mengeluarkan plasenta. Plasenta adalah organ yang melindungi dan melindungi kehidupan bayi semasa berada di rahim.

Dalam keadaan ini, rahim terus berkontrak sehingga ia mencetuskan plasenta untuk keluar melalui vagina. Terdapat dua cara yang boleh anda lakukan untuk mengeluarkan plasenta dari rahim.

Pertama, dengan melibatkan tindakan untuk mempercepat proses. Anda akan disuntik dengan ubat, jadi anda tidak perlu menolak dan cuba lebih keras. Di sini, ubat akan merangsang kemunculan kontraksi, maka dokter akan menarik plasenta perlahan-lahan.

Sementara yang kedua, berlaku secara semula jadi atau tanpa rawatan perubatan. Ia semestinya anda terus berusaha untuk menolak, supaya plasenta akhirnya akan terpisah dari dinding rahim. Akhirnya, plasenta keluar melalui vagina itu sendiri.

Di samping itu, membuat sentuhan di antara kulit (kulit ke sentuhan kulit) dan mula menyusu bayi, dapat membantu mempercepat penyingkiran plasenta. Kerana aktiviti-aktiviti ini akan merangsang kontraksi sehingga plasenta segera dilepaskan dari rahim.

Tempoh masa penghantaran untuk setiap wanita tidak sama

Setiap wanita mempunyai keadaan badan yang berbeza. Atas dasar itu juga, panjang buruh yang dibelanjakan dari awal hingga akhir oleh setiap wanita juga tidak akan sama.

Sebenarnya, tempoh masa setiap peringkat proses penghantaran biasa juga berbeza. Sekiranya ini adalah pengalaman kelahiran pertama anda, proses ini boleh mengambil masa 12-14 jam.

Walau bagaimanapun, jumlah masa biasanya akan lebih pendek untuk proses penghantaran kehamilan yang akan datang.

Juga Baca:

  • Bolehkah Blues Bayi Berlaku Sebelum Memberi Kelahiran?
  • Kelahiran Baru Sudah Hamil Sekali Lagi, Ini 4 Tips untuk Menjaga Kehamilan yang Terlalu Tutup Jarak
  • Tidak Semua Wanita Mendapatkan Melahirkan Normal Selepas Memiliki Caesarean

Kongsi artikel ini:

Kongsi ini:

  • Klik untuk berkongsi di Facebook (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi di Twitter (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada WhatsApp (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada Tumblr (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi di LinkedIn (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada Baris baru (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada BBM (Buka dalam tetingkap baru)

Ditinjau: 22 Julai, 2019 | Terakhir Edited: 22 Julai 2019

Sumber

Tanda-tanda Buruh. https://americanpregnancy.org/labor-and-birth/signs-of-labor/ Diakses pada 12 Julai 2019.

Melangkah ke Buruh dan Proses Buruh. https://www.nidirect.gov.uk/articles/going-labour-and-labour-process Diakses pada 12 Julai 2019.

Apa yang Berlaku Semasa Buruh dan Kelahiran. https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/what-happens-during-labour-and-birth/ Diakses pada 12 Julai 2019.

Buruh dan Penghantaran. https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/tn9759 Diakses pada 12 Julai 2019.

Buruh dan Penghantaran Biasa. https://www.webmd.com/baby/guide/normal-labor-and-delivery-process#1 Diakses pada 12 Julai 2019.

Buruh dan Penghantaran Biasa. https://emedicine.medscape.com/article/260036-overview Diakses pada 12 Julai 2019.

Buruh dan Penghantaran. https://www.healthline.com/health/pregnancy/labor-and-delivery Diakses pada 12 Julai 2019.

Tahap Kelahiran: Tahap I. https://americanpregnancy.org/labor-and-birth/first-stage-of-labor/ Diakses pada 12 Julai 2019.

Tahap Buruh dan Kelahiran: Bayi, Sudah Masa! https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/labor-and-delivery/in-depth/stages-of-labor/art-20046545 Diakses pada 12 Julai 2019.

Kehamilan dan Tahap Buruh dan Melahirkan. https://www.webmd.com/baby/guide/pregnancy-stages-labor#1 Diakses pada 12 Julai 2019.

Tahap Melahirkan. https://www.babycentre.co.uk/a177/the-stages-of-childbirth Diakses pada 12 Julai 2019.

Pilihan Editor