Sekiranya saya menggunakan Penyumbat Telinga di Konsert Muzik?

Sekiranya saya menggunakan Penyumbat Telinga di Konsert Muzik?

Anonim

Konsert muzik menawarkan pengalaman menikmati muzik yang meriah dan menggerutu. Anda juga berasa lebih bertenaga dan teruja untuk mengikuti kursus konsert ini, walaupun anda perlu bersedia berdiri dan mendengar muzik dengan suara yang sangat kuat selama berjam-jam. Melangkah ke konsert muzik adalah menarik, tetapi kebelakangan ini banyak pemuzik dan penyusun konsert muzik telah mula aktif menyuarakan bahaya konsert muzik untuk pendengaran.

Data yang diterbitkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada tahun 2015 membuktikan bahawa di seluruh dunia, kira-kira 40% remaja dan orang dewasa muda terdedah kepada masalah pendengaran kerana terlalu sering di tempat hiburan seperti konsert muzik, kelab malam, kafe dengan muzik langsung, dan sebagainya. Ini bermakna kehilangan pendengaran yang datang dari konsert muzik tidak boleh dipandang rendah. Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna anda harus mengelakkan tempat-tempat hiburan dengan muzik yang kuat sama sekali. Untuk mengakali kesan sampingan konsert muzik di telinga dan pendengaran, anda perlu menyediakan palam telinga atau telinga. Walau bagaimanapun, ramai yang teragak-agak untuk menggunakan fon telinga kerana ia dianggap tidak praktikal dan akan mengurangkan sensasi menonton konsert muzik gila. Ada juga yang mempersoalkan keberkesanan penyumbat telinga dalam mencegah masalah pendengaran yang disebabkan oleh muzik yang terlalu kuat.

Supaya anda lebih pasti, rujuk kepada semua maklumat mengenai penyumbat telinga dan masalah pendengaran apabila pergi ke konsert muzik berikut.

Ia berbahaya untuk pergi ke konsert muzik untuk telinga

Menurut WHO, batasan bunyi selamat yang diterima oleh telinga adalah 85 desibel (dB) selama maksimum lapan jam. WHO mengesyorkan bahawa anda tidak berada dalam persekitaran dengan bunyi 100 dB selama lebih dari 15 minit. Anda juga tidak boleh mendengar bunyi di atas 105 dB selama lebih daripada tiga minit. Sementara itu, bunyi bising di konsert muzik boleh mencapai 100 hingga 120 dB dan konsert muzik mesti berlangsung selama lebih dari satu jam. Jika anda berdiri di dekat pembesar suara, bunyi bising boleh mencapai 140 dB dan ini sangat berisiko menyebabkan kehilangan pendengaran.

Kebisingan yang anda dengar semasa konsert muzik biasanya akan menyebabkan kehilangan pendengaran sementara. Kesan pada setiap orang adalah berbeza, bermula dari telinga berdering (perubatan yang dikenali sebagai tinnitus), sakit di telinganya, untuk mendengar kehilangan. Ini kerana terdapat sel rambut di telinga anda yang akan mendapat getaran dari gendang telinga. Getaran ini kemudian akan ditukar oleh sel rambut ke dalam isyarat elektrik yang akan dihantar oleh saraf ke otak. Otak juga menerangkan isyarat elektrik sebagai bunyi. Sel-sel rambut di telinga sangat sensitif terhadap bunyi-bunyi keras supaya mereka dapat dengan mudah rusak jika anda berada di konser musik.

Satu kajian yang dijalankan oleh Utrecht Medical University Centre di Belanda telah menguji peserta kajian berusia rata-rata 27 tahun untuk menghadiri pesta muzik terbuka. Bunyi purata yang dihasilkan oleh konsert yang berlangsung selama 4.5 jam adalah 100 dB. Hasil kajian melaporkan bahawa hanya 8% dari mereka yang menggunakan fungsinaku mengalami kehilangan pendengaran sementara. Dalam kumpulan yang tidak menggunakan penyumbat telinga, jumlah peserta yang mengalami kehilangan pendengaran sementara mencapai 42%. Jadi, jika anda ingin mengelakkan masalah pendengaran, anda perlu melampirkan penyumbat telinga ke telinga sebelum pergi ke konsert muzik kegemaran anda.

Apakah jenis fon telinga yang dicadangkan?

Kini terdapat pelbagai jenis penyumbat telinga atau penyumbat telinga yang boleh anda beli di farmasi, pasar raya, dan kedai perkakasan. Ada yang diperbuat daripada busa, silikon, termoplastik, atau lilin. Keupayaan penyumbat telinga untuk mengurangkan bunyi juga bervariasi, antara 10 hingga 30 dB.

Anda perlu menyesuaikan keperluan dengan telinga yang anda pilih. Sekiranya anda pemuzik, juruteknik bunyi, atau anda sering pergi ke konsert muzik atau kafe yang menawarkan muzik secara langsung, anda perlu membeli penyumbat telinga yang diperbuat daripada termoplastik atau silikon. Plag telinga jenis ini lebih sesuai dengan telinga dan tidak akan mengurangkan kualiti bunyi dan juga earplug berasaskan buih. Anda juga harus mempertimbangkan jika konsert yang anda hadiri adalah konsert rock, anda perlu memilih fon telinga dengan keupayaan untuk mengurangkan bunyi sekitar 20 dB. Sementara itu, jika anda datang ke acara muzik akustik di kafe, penyumbat telinga yang mengurangkan bunyi sebanyak 12 dB cukup untuk mencegah masalah pendengaran.

Menghalang masalah pendengaran di konsert muzik

Selain menggunakan penyumbat telinga, anda boleh mengambil langkah-langkah untuk mencegah masalah pendengaran apabila anda berada di konsert muzik. Berikut adalah perkara yang perlu anda lakukan.

  • Jangan berdiri atau duduk terlalu dekat dengan pembesar suara. Jarak selamat adalah melebihi tiga meter.
  • Beristirahat di antara lagu-lagu dan beralih ke tempat yang lebih senyap untuk berehat di telinga anda.
  • Elakkan berteriak antara satu sama lain di sebelah telinga dengan orang lain. Biasanya anda dan rakan anda yang datang ke konsert akan melakukan ini supaya perbualan dapat didengar dengan lebih jelas. Walau bagaimanapun, ini hanya membahayakan pendengaran anda.
  • Elakkan minuman beralkohol kerana mereka boleh membuat anda tidak sensitif terhadap sakit di telinga.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Jika anda mengalami kehilangan pendengaran selepas menghadiri konsert muzik, biasanya pendengaran akan kembali normal selepas beberapa ketika. Walau bagaimanapun, jika sudah lebih dari 24 jam dan anda masih mengalami deringan di telinga atau kehilangan pendengaran, segera berjumpa doktor pakar telinga. Umumnya aduan yang dilaporkan adalah suara yang didengar tidak jelas, terutamanya suara dengan nota tinggi.

Kongsi artikel ini:

Kongsi ini:

  • Klik untuk berkongsi di Facebook (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi di Twitter (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada WhatsApp (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada Tumblr (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi di LinkedIn (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada Baris baru (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada BBM (Buka dalam tetingkap baru)

Tarikh disemak: 20 Januari, 2017 | Terakhir Edited: 20 Januari 2017

Sumber

Pergi ke konsert rock? Ingatlah untuk mengambil penyumbat telinga anda. http://www.medicalnewstoday.com/articles/308875.php Diakses pada 11 Oktober 2016.

Kehilangan Pendengaran dan Muzik. https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000495.htm Diakses pada 11 Oktober 2016.

Sekiranya Saya Memakai Alat Pemukul Untuk Konsert? https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2012/may/13/should-wear-earplugs-to-concerts Diakses pada 11 Oktober 2016.

1.1 bilion orang berisiko kehilangan pendengaran. http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/ear-care/en/ Diakses pada 11 Oktober 2016.

Pilihan Editor