Kenapa Kami Tidak Sihat Apabila Kami Tidak Makan Nasi?

Kenapa Kami Tidak Sihat Apabila Kami Tidak Makan Nasi?

Anonim

Melaporkan dari laman web Republika, Indonesia dicatatkan sebagai pengguna beras tertinggi di dunia, iaitu sekitar 114 kilogram per kapita setahun. Maksudnya, majoriti orang Indonesia membuat beras sebagai makanan ruji yang tidak dapat dipisahkan dari kehidupan sehari-hari. Jadi, jangan terkejut sekiranya banyak rakyat Indonesia mempunyai minda "tidak berpuas hati jika mereka tidak makan nasi". Jadi, apa yang menyebabkan seseorang merasa tidak kenyang jika dia tidak makan nasi? Ketahui jawapan dalam artikel ini.

Makan nasi putih adalah ketagihan

Nasi putih adalah salah satu makanan yang tinggi dalam indeks glisemik. Indeks glisemik itu sendiri adalah nilai yang menggambarkan seberapa cepat karbohidrat yang terdapat dalam makanan ditukar menjadi gula oleh tubuh manusia.

Jadi, apa yang membuatkan anda merasakan sesuatu yang hilang jika anda belum memakan nasi sebenarnya berasal dari otak anda. Sebabnya, makanan glisemik tinggi boleh mencetuskan tindak balas ketagihan di otak yang membuat anda ingin makan nasi secara berterusan. Kerana itulah kebiasaan, otak anda akan terus "meminta" anda untuk makan nasi, walaupun anda penuh dengan sumber makanan lain.

Dalam kajian ini juga disebutkan bahawa sebagai tambahan kepada beras, nampaknya terdapat beberapa jenis makanan lain yang termasuk dalam kriteria untuk makanan dengan indeks glisemik tinggi seperti roti, kentang, dan pekat gula.

Sumber karbohidrat selain beras

Kebanyakan rakyat Indonesia biasa makan nasi putih tiga kali sehari, dengan jumlah yang sangat besar juga. Malangnya, makan makanan yang sama setiap hari tidak baik untuk kesihatan anda, anda tahu.

Seperti yang disebutkan di atas, nasi putih adalah makanan yang mengandungi indeks glisemik tinggi. Ini menjadikan beras menjadi peranan yang besar dalam meningkatkan tahap gula darah di dalam tubuh yang akhirnya boleh meningkatkan risiko anda untuk membangunkan diabetes jenis 2. Ini tidak bermakna anda tidak boleh makan nasi untuk mengelakkan diabetes. Anda boleh menggunakan beras, selagi anda memberi perhatian kepada bahagian.

Nasi adalah salah satu sumber utama karbohidrat, tetapi beras bukan satu-satunya sumber karbohidrat. Terdapat banyak sumber karbohidrat lain yang dapat memenuhi pengambilan karbohidrat harian anda. Contohnya kentang, oat, gandum, pasta, mi, ubi jalar, jagung, dan sebagainya. Bukan sahaja gula, tepung, buah, dan sayur-sayuran juga boleh menjadi pengambilan karbohidrat tambahan. Jangan lupa, keseimbangan pengambilan makanan anda dengan nutrisi seimbang seperti protein, lemak, vitamin, dan mineral.

Juga Baca:

  • Mie segera atau nasi, yang membuat lemak lebih cepat?
  • Betul Putih Berasuk Boleh Menimbulkan Diabetes? Ini 4 Mitos Mengenai Nasi yang Perlu Diluruskan
  • Adakah Orang Yang Tidak Memakan Nasi Hidup Lebih Baik Kesihatan?

Kongsi artikel ini:

Kongsi ini:

  • Klik untuk berkongsi di Facebook (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi di Twitter (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada WhatsApp (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada Tumblr (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi di LinkedIn (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada Baris baru (Buka dalam tetingkap baru)
  • Klik untuk berkongsi pada BBM (Buka dalam tetingkap baru)

Disemak: 22 Februari, 2018 | Terakhir Edited: 22 Februari, 2018

Sumber

Makanan kaya karbohidrat yang mencetuskan tindak balas ketagihan dalam kajian Amerika Brain - http://nationalpost.com/health/carbohydrate-rich-foods-trigger-addiction-response-in-brain-us-study diakses pada 2 Februari 2018

Bolehkah Anda Ketagih Karbohidrat Saintis Adakah Memeriksa Itu Keluar - https://www.npr.org/sections/thesalt/2013/06/26/195292850/can-you-be-addicted-to-carbs-cientists-are- check-out yang telah diakses pada 2 Februari 2018

13 Cara Menentang Kecurangan Gula - https://www.webmd.com/diet/features/13-ways-to-fight-sugar-cravings # 1 diakses pada 2 Februari 2018

Apakah Kadar Penggunaan Berat Negara? -http: //www.republika.co.id/berita/nasional/umum/15/03/21/nlihft-how-that-consumption-consumption-nationally- accessed pada 2 Februari 2018

Pilihan Editor